Seorang usahawan mestilah mempunyai
ciri budaya terbuka dalam menguruskan perniagaan. Mereka akan mendengar dan
menjadikan pendapat orang lain seperti rakan kongsi,pengurus dan pekerja
bawahan sebagai panduan dalam mengurus organisasi.Sebagai pemimpin dalam
organisasi,mereka akan mencari idea-idea baru yang boleh digunakan dan diterima
umum serta bertindak secara kreatif dan dinamik dalam melakukan pembaharuan.
Salah satu usahawan yang bersifat
budaya terbuka ialah Datuk Yusuf Taiyoob. Syarikat yang dimilikinya iaitu Yusuf
Taiyoob Sdn. Bhd. kini telah menjadi pembekal terbesar pelbagai jenis kurma dan
produk mentah makanan kering serta basah dari luar negara untuk pasaran di Malaysia dengan
kira-kira 3000 rangkaian pengedar di seluruh
negara. Antara kurma yang sering disebut dan digemari masyarakat ialah
seperti Safia, Wasem, Safina, Amina, Ajmal, Ajwa dan Kurma Madu Yuta.
Menurut Datuk Yusuf, di awal
pembabitannya dalam perniagaan ini,
syarikatnya mengambil masa antara 10 hingga
12 tahun untuk dikenali sebagai pembekal kurma di Malaysia. Namun kini, kurma
edarannya telah berjaya menembusi
pasaran Indonesia, Singapura, Thailand dan Brunei. Kurma- kurma yang dijual
mempunyai tiga peringkat iaitu khalal (kurma
muda), rotab (kurma madu), dan tamar (kurma kering) yang diperolehi dari
Tunisia, Oman, Iran, Afrika Selatan, Arab Saudi, Mesir dan Jordan.
Walaupun Datuk Yusuf sibuk
menguruskan perniagaan, beliau tidak pernah lupa untuk memberi bantuan kepada
golongan kurang bernasib baik. Katanya “kita perlu membantu orang yang susah
kerana saya seronok apabila mampu mengurangkan beban mereka.Jika ada rezeki
lebih kita perlu bersedekah dan beringat bahawa rezeki itu adalah kurniaan
daripada Tuhan”.
0 comments:
Post a Comment